Correu a Pere Fontanals i Bosch en anglès en francès en espanyol

dilluns, 17 de març del 2008

Spam a La Tafanera

La TafaneraExceptuant dues ocasions anteriors quan feia poc temps que em movia per la xarxa participativa, no sabia ben bé la utilitat de moltes webs 2.0 i vaig provar com funcionava, dels darrers trenta apunts de La muntanya russa n’he pujat set a La Tafanera i sempre quan he cregut que podien aportar alguna cosa al debat general. La veritat és que repassant avui el meu perfil de tafaner m’he adonat que ja des del quart apunt que vaig enviar he rebut vots negatius per spam.

El darrer fins i tot ha generat un debat de comentaris al mateix espai sobre què és spam i sobre què no i és curiós de veure com s’ha anat enfilant la cosa arribant al punt que quatre vots negatius (que és una xifra considerable per comparació) conviuen amb catorze de positius (que també és considerable per comparació). Prenc nota sobretot dels vots negatius i em comprometo a no pujar rés més a La Tafanera però voldria deixar apuntades unes quantes coses al respecte.

Les primeres respecte a la naturalesa de La Tafanera i a la filosofia de la seva utilització. La Tafanera és una eina de promoció de notícies o escrits que interessen a algú i creu que poden interessar a més gent. Si jo escric un apunt al meu bloc ho faig perquè crec que és un tema interessant que pot interessar algú, sinó no ho escriuria. És lògic doncs que un cop escrit sigui el primer a enviar-ho a La Tafanera. Jo mateix sóc conscient de quins apunts són susceptibles de ser tafanejats i quins no. També puc estar equivocat i per això ja hi ha vots negatius que valoren les notícies com a intranscendents, com a sensacionalistes o com a errònies. El cert és que d’aquests set apunts enviats conscientment (sense ser de prova) he obtingut una mitjana d’onze vots que no crec que sigui la votació normal d’un apunt irrellevant.

Les segones per comentar que podria haver aprofitat que La Tafanera permet crear múltiples perfils o que em podria posar a enviar notícies sense cap mena de criteri per colar entremig apunts del meu bloc i baixar aquest percentatge que sembla que em delata. No ho vaig fer ni ho faré. Perquè no m’agrada, no en tinc necessitat, no crec que s’ho mereixin la majoria de tafaners i per respecte als gestors del promotor de notícies algun dels que conec personalment.

Entenc que un vot negatiu per spam s’ha d’aplicar quan algú envia tots i cadascun dels seus apunts i ho fa sense criteri ni contenció empès per la febre de les visites, però no poden ser utilitzats com a eines de repressió inflexible. Em pregunto quin grau d’intransigència han de tenir aquestes persones voltant pels carrers de les seves ciutats quan amb una eina d’utilitat pública com La Tafanera actuen amb tanta gelosia. Envio aquest apunt com a darrer i us deixo amb la vostra joguina.

[tafaneja-la]

27 comentaris:

Jordi Masdeu ha dit...

Tens tota la raó. Pel món (i sobretot per Internet) hi ha massa gent amb ínfules de comissari polític.

Anònim ha dit...

"Si jo escric un apunt al meu bloc ho faig perquè crec que és un tema interessant que pot interessar algú, sinó no ho escriuria. És lògic doncs que un cop escrit sigui el primer a enviar-ho a La Tafanera."

Seguint la teva teoria, tothom hauria d'enviar els seus apunts: ja que els consideren interessants.

No és millor que siguin els lectors i no els autors qui considerin que un apunt ha de ser tafanejat?

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

"Jo mateix sóc conscient de quins apunts són susceptibles de ser tafanejats i quins no."

Seguint la meva teoria, tothom ha de ser tractat com una persona adulta, amb criteri propi i capacitat de contenció.

No entenc perquè un escriptor pot buscar editor per promocionar-se, un escultor pot buscar sala per exposar, un pintor pot buscar una galeria per penjar els seus quadres i fins i tot un poeta pot fer de ràpsode dels seus poemes en un pub anglès i en canvi un blocaire no pot pujar els apunts que cregui oportuns a La Tafanera i ha d'esperar que els pugi un lector que potser no té ni perfil.

És el problema de sempre a la xarxa. Es maximalitza l'anècdota fins a convertir-la en norma.

El fet determinant és que cap dels escrits que he pujat a La tafanera ha estat votat negarivament per ser irrellevant, ni sensacionalista, ni per antic, ni per repetitiu, ni per erroni. O sigui que a part de l'spam ningú ha cregut que hagi de ser castigat per qualsevol cosa referent al contingut o a la qualitat.

Unknown ha dit...

No se que és això de La tafanera... en ptot cas m'imagino que els vots negatius no estran motivats estricament per si és o no spam sinó perquè no agrada el missatge.

Alguns dels teus posts poden ser incòmodes i difícils de païr per a algunes persones (que no totes)molt vinculades a certs partits polítics, especialment ERC i IC, que no volen que existeixi res a la seva esquerra.

Podria ser una explicació?

No ho sabrem mai!

Anònim ha dit...

ho sento però no tens rao, ja pots anar plorant tant com vulguis

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

De fet, llegint els teus arguments és fàcil de veure que no tinc raó. Tu sí que en tens de raó. Queda clar en la teva resposta.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Pere, a banda que ja a les normes de la Tafanera s'especifica que no s'han d'enviar articles propis (passa el mateix a la Viquipèdia: està mal vist o és inacceptable que escriguis o facis biografies pròpies), el que potser resulta més inadmissible és que només enviïs articles del teu blog.

És això el que no s'admet a la Tafanera: autobombo.

Si anessis alternant algun article propi amb articles interessants d'altres blogs o altres notícies d'actualitat, segur que els articles que enviessis tindrien un altre tractament.

I parlo només com a usuari de la Tafanera, eh?

Salutacions cordials des de Vallromanes

[Raons que rimen]

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

D'acord, Víctor, ja he dit que no tornaré a escriure apunts a La Tafanera, tot i que entenc que la comparació amb la Viquipèdia no és massa encertada.

Ara entenc que promocionar apunts a La Tafanera deu de ser tant inadmisible com afegir un enllaç propi en un comentari d'un altre bloc sense que afecti al què s'està debatent.

Cordialment des de Manresa.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Pere, és el meu peu de signatura, el mateix que afegeixo a tots els meus correus. Pots comprovar-ho amb la majoria dels meus comentaris en els molts blogs que llegeixo i comento.

Potser prefereixes comentaris anònims?

Si no t'agraden aquests comentaris, sempre els pots esborrar, que ets a casa teva.

Salutacions cordials des de Vallromanes

Víctor Pàmies
[Raons que rimen]

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

No sóc jo qui gaudeix borrant comentaris o censurant-los. De fet en mig any no n'he hagut d'esborrar cap (excepte un parell de duplicats que feien mal d'ulls), perquè, de fet, vull que la muntanya russa sigui casa de tots.

Sigui posat expressament o com a signatura el cert és que tots gaudim donant a conèixer el nostre bloc i encara que no t'hagués conegut amb el nom d'usuari (no és el cas perquè et llegeixo de tant en tant) sempre se't pot seguir a partir de vpamies.

O sigui, l'alternativa a promocionar raons que rimen no és l'anonimat. És per exemple no afegir peus amb enllaços propis. També podria considerar que és autobombo.

[Voldria deixar clar que en cap cas em vull enemistar amb tu. Només pretenc debatre.]

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Debatem, doncs. Sempre m'ha agradat debatre des del respecte. :)

Pere, les normes de la Tafanera diuen que no es poden enviar només articles de blogs propis. No diu enlloc que no es puguin signar els missatges.

Si els comentaris admeten etiquetes Html són perquè es facin servir, m'imagino.

Hi ha alguns sistemes de blogs que no les admeten. Altres, que no fan visible l'enllaç de la persona que ha fet el comentari.

Si veig algun dia alguna norma de netiqueta que digui que posar la signatura en els comentaris amb l'enllaç del blog (o el correu electrònic, per exemple), deixaré de fer-ho.

Però l'experiència em diu que generalment quan comentes en un blog, i no et coneixen, el primer que fas és cercar qui t'ha deixat aquell comentari i intentes conèixer-lo una miqueta.

Cerques informació de qui t'ha escrit. Si poses l'enllaç a la signatura, facilites aquesta informació.

Bé, de fet és com actuo jo: sempre visito i intento saber qui m'ha vingut a deixar comentaris als blogs que escric i m'en duc sorpreses ben agradables i així trobo llocs que després he seguit visitant amb regularitat.

Salutacions cordials des de [autocensurat]

[Nom i cognoms de l'autor del comentari autocensurat]
[Enllaç autocensurat del blog de l'interfecte]
:-)

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

Què em preocupa en realitat és que estem censurant un comportament perquè queda lleig autopromocionar-se. Com si Internet no fos d'aquest món. Jo cada dia he de promocionar els meus productes per vendre. Cada dia m'he de fer valdre per aconseguir una visita. Benvinguts a Internet en el país de les meravelles.

Em preocupa que el contingut dels apunts que he pujat no ha rebut cap vot negatiu per irrellevant, per antic, per erroni o per sensacionalista, pel que dedueixo que el contingut no desentona de la resta de notícies.

Entenc doncs que si demà tingués una informació vital en exclusiva no podria fer-la pública a la Tafanera.

Nota: No em molesta que possis l'enllaç al teu bloc ni molt menys (encara menys coneixent el teu bloc), només volia assenyalar un cert grau d'incoherència. De totes maneres qui et vulgui conèixer ho pot fer a través del teu nom d'usuari.

Anònim ha dit...

de tant en tant apareix un ploramiques a la tafanera perquè li han votat negatiu per fer spam.
mira, sinó t'agrada i no saps acatar les normes, doncs per què hi entres???

Anònim ha dit...

a latafanera (com a meneame, remoume, etc) una de les normes és no enviar spam, és a dir, no enviar exclusivament apunts escrits per un mateix. Es la filosofia del sistema que cada ú aporti coses *no pròpies* que poden ser d'interès.

La filosofia podria ser una altra, com l'auto-promoció d'escrits interessants. Aquesta seria una altra filosofia.

Però la de latafanera és la d'oferir contingut *d'altres*.

No és res personal, és així perquè així s'ha pensat i parit :-)

T'enganxo el punt 7 de les normes (http://latafanera.net/faq-ca.php#we), que explica més o menys això:
Quin tipus d'històries s'han d'enviar?
Les que tu creguis convenients. Després, estaran subjectes a la revisió dels lectors, que les votaran o no. Tot i això, l'objectiu principal és que es tractin notícies i apunts de blocs. El que no has de fer és autobombo o spam, és a dir, enviar massa enllaços amb l'objectiu principal de promocionar el teu propi bloc (o el dels teus amics), envia històrie que puguin ser interessants per molta gent. Ja sabem que si ho escrius és perquè ho consideres rellevant per a tu, però pot no ser-ho per a l'audiència de La Tafanera. A més, si tots fessin el mateix, hi hauria desenes de milers de notícies per votar, i faria impossible el funcionament de la idea. Fes servir el sentit comú, intenta passar un cromo interessant o que alegri a la gent. No et miris el teu propi melic. Només fes servir el sentit comú i un mínim d'esperit col·laboratiu i respecte vers els altres.

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

Gràcies greips. El teu apunt és definitiu. Hi ha unes normes. Punt.

Apuntar, de totes maneres, que acostumat al FAQ, el PMF es fa més difícil de veure.

Toni Dalmau ha dit...

Hola!

Llegint aquest punt 7 de les normes entenc que no està prohibit enviar enllaços d'un blog propi, sinó fer-ne abús enviant-ne molts.

Comento això perquè ahir mateix estava pensant amb quin criteri alguns usuaris de La Tafanera abusen en sentit contrari, és a dir qualificant les aportacions de la gent com a "spam". M'ha passat precisament amb un "cromo" del meu blog. Feia molt de temps (alguns mesos) que no posava res del blog a La Tafanera, però algú ho ha considerat "un abús" i ho ha marcat com a "spam".

Suposo que és algú amb vocació de sheriff i poc "sentit comú", que és precisament el que el punt 7 de les normes reclama que facin servir els usuaris.

En fi Pere, més val que no t'hi facis mala sang...

Salut i bona navegació!

Anònim ha dit...

@toni,
qui no vol entendre, no vol entendre.

El sentit comú del punt 7 es refereix *a qui envia notícies*, no a qui les tafaneja. A més, el teu perfil deixa clar que totes les notícies que envies són de l'absurdiari. Per tant, fas auto-promoció i/o spam i així hi ha gent que et marca.

Podria passar que arribessin a portada pq el sistema ho permet. Però les normes són les normes, i no et queixis si se t'apliquen ;-)

Toni Dalmau ha dit...

Copio el missatge que he deixat a La Tafanera:

Sense ànim d'entrar en discusions inacabables, la norma diu:

"El que no has de fer és autobombo o spam, és a dir, enviar massa enllaços amb l'objectiu principal de promocionar el teu propi bloc (o el dels teus amics)"

"Massa enllaços" no vol dir que no es pugui enviar algun enllaç de tant en tant. I a més ho deixa en mans del sentit comú.

Si els autors de la norma ho haguessin volgut prohibir taxativament, diria el següent:

"El que no has de fer és autobombo o spam, és a dir, enviar enllaços amb l'objectiu principal de promocionar el teu propi bloc (o el dels teus amics)"

Al menys és el que a mi em sembla...

Salut!

mai9 ha dit...

vpamies, és igual si tu sempre poses l'enllaç al teu bloc al final de cada comentari.

És innecessari perquè ja sabem qui ets perquè el teu nom és clicable, no cal que ens informis un altre cop al final de cada comentari.

I molesta per seguir la lectura dels comentaris.

Dius: "Si veig algun dia alguna norma de netiqueta que digui que posar la signatura en els comentaris amb l'enllaç del blog (o el correu electrònic, per exemple), deixaré de fer-ho."

Aquí tens una norma que diu que no s'ha de posar l'enllaç a cada comentari.

I que l'enllaç a la norma serveixi també perquè vegis que poder posar enllaços als comentaris no vol dir que posar l'enllaç al teu bloc sigui correcte.

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

Toni,

No hi ha norma més perillosa que aquella que dóna lloc a l'arbitrarietat. Tot i que es pugui entendre el sentit d'aquesta norma que ens han copiat els companys, el cert és que per a uns ja el primer missatge el poden considerar autobombo i hi ha altres lectors que tenen més tolerància o més amor real a la llibertat.

Honestament no tenia intenció d'allargar el tema, menys si he de ser titllat de ploramiques, però no comprenc aquesta gelosia de guardiants del Sant Greial. Però bé, no hi penso més i llestos.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

mai9, una cosa són les normes de Digg, un programa de promoció de notícies com La Tafanera (diguem-ne que "el pare") i una altra cosa els comentaris que es posen en articles de blogs.

Jo, quan faig comentaris a la Tafanera, no signo. Quan faig un escrit al Twitter, no firmo. Si faig un escrit al mur de Facebook, tampoc signo, és clar.

Però als blogs, on faig uns textos més "epistolars", doncs sí que signo. Perquè, a més, els blogs de Blogspot remeten al teu perfil, i de vegades hi ha gent que no té el perfil consultable, i perquè en el meu perfil hi tinc una desena de blogs diversos i m'interessa que si algú em respon o faci en el corresponent. Digues-me meticulós o malalt de l'ordre.

Penso que si ens prenem la molèstia de llegir altres blogs i comentar-los (feina molt agradosa, per altra banda), i no ho fem de manera anònima per llençar la pedra i amagar la mà, no està de més que qui ens llegeix ens pugui trobar després si l'interessa.

Davant d'un enllaç qualsevol persona sempre té la llibertat de clicar-hi o deixar-hi de clicar.

Fixa't, a més, que en els blogs que faig no hi ha cap mena de publicitat ni de guanys per visites.

Però no hi fa res, ara ja sé que quan visiti el teu blog o el del Pere, hauré d'entrar-hi anonimament o marxar-ne a la francesa, sense acomiadar-me. :-)

Pere Fontanals i Bosch ha dit...

Víctor, a mi no em fotis en fregats. En cap ocasió he dit que no vulgui enllaços en els comentaris.

Jo sóc amant de la llibertat i com he dit abans en els gairebé 150 apunts que porto en aquest bloc no he censurat cap comentari. Si busques en trobaràs fins i tot d'insultants (i no em refereixo al de 'ploramiques').

L'únic que t'assenyalava és la incoherència d'indicar que jo faig autobombo a La Tafanera i tu em signes remetent-me al teu bloc.

Només això. Per ara ningú, ningú, pot dir que li hagi esborrat un comentari a La muntanya russa.

mai9 ha dit...

vpamies, tu has demanat "alguna norma de netiqueta". Ja sabia que li buscaries els tres peus al gat per seguir fent el que tu vols.

Ja havia imaginat que t'havies imaginat que escriure un comentari en un bloc era quelcom de reminiscències epistolars. Però és que no n'és. I saps, tampoc cal que posis la data perquè també surt automàticament. Benvingut a Internet :)

No et dic meticulós ni malalt de l'ordre. Això és el que t'agradaria pensar de tu mateix. Posar l'enllaç a cada comentari molesta. I punt.

Que acabis el comentari dient que deixaràs comentaris anònims vol dir que no has entès res.

Gràcies i adéu.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Molt bé. Com tampoc voldria allargar aquesta discussió fins a l'infinit. Al menys pel que a mi respecta, us prometo pensar en això de la signatura.

Mai9, segur que tu tens molta més volada que jo a Internet, i suposo que per això encara confonc les coses.

Però és clar jo vaig començar amb els fòrums i les llistes de distribució, on o ens un espai destinat a la signatura (fòrums) que surt a cada post que fas, o et demanen que signis o afegeixis el correu electrònic per si la gent et vol respondre a tu i no a tota la llista.

I potser sí que sóc de l'antiga escola i he anat a escola de pagament i m'han ensenyat a ser educat i signar els escrits.

Doncs res, m'acomiado com es porta ara:

A10.

mai9 ha dit...

ei, que jo també he anat a escola de pago :P

però sobretot: gràcies per reconsiderar el tema de l'enllaç.

siau :)

Pilarll ha dit...

Uf, hi ha tant comentaris... be, el que jo volia dir, és que, i em sap greu fer una comparació entre la tafanera i el meneame (el mateix en castellà). En el meneame, es pot penjar tot, hi ha de tots els temes, per exemple de psicologia (el tema que jo normalment consulto, etc). Encara que siguin blocs, sempre que algú consideri que el que ha opinat aquell blogarie es interessant. A la tafanera es veu que això no pot ser, es veu que només es poden posar noticies completament"impersonals".
sota el meu humil punt de vista s'equivoquen, perquè priva a la gent de poder-hi accedir per poder consultar informació interessant.

Anònim ha dit...

El sol fet de posar la parauleta al títol fa que alguns servidors automàticament el considerin espàm (ho escric així per si de cas) i el missatge no arribi al destinatari.

Oriol Gil Sanchis